sinds 2001

naar overzicht

Het ontwerpproces van een huisstijl

In mijn vorige verhaal heb ik verteld hoe ik te werk ga bij het ontwerpen van een logo. Met een logo alleen ben je er nog niet. Je communiceert namelijk niet alleen via je logo. Alle communicatiemiddelen moeten hetzelfde uitstralen zodat voor iedereen duidelijk is wat de identiteit van je bedrijf is. Aan de hand van een door mij ontworpen huisstijl zal ik laten zien hoe ik de rest van de huisstijl ontwikkel.

 

Correspondentiemateriaal

Als het logo en de huisstijlkleuren definitief bepaald zijn, begin ik eerst met het visitekaartje. Ik maak meerdere versies omdat hier nog precies bepaald moet worden welke kant je precies op wilt gaan met de huisstijl. Er moet nog bepaald worden welke grafische elementen je wilt gaan gebruiken om het geheel meer smoel te geven, welke lettertypes er gebruikt gaan worden en waar het logo geplaatst gaat worden. Daarnaast maak ik ontwerpen voor staande en liggende versies. Naast de verschillende ontwerpen van het visitekaartje maak ik ook bijpassend briefpapier. Eventueel aangevuld met enveloppen, met vriendelijke groet kaarten en ander correspondentiemateriaal.

 

schetsen visitekaartje

 

schetsen briefpapier

 

Website en drukwerk

Na het correspondentiemateriaal ga ik verder met de website en drukwerk zoals bijvoorbeeld folders en mappen. Bij dit soort uitingen worden er weer nieuwe elementen toegevoegd aan de huisstijl, namelijk beelden (foto’s of illustraties). Hiermee is de identiteit compleet. De grafische elementen en typografie waren al bepaald in het correspondentiemateriaal dus het ontwerp voor de website en drukwerk is een logisch vervolg op de andere ontwerpen. Dat klinkt waarschijnlijk wat simpeler dan het uiteindelijk is, vooral als het gaat om de website. Bij het ontwerpen van een website heb je namelijk te maken met een heel belangrijk gegeven: de gebruiksvriendelijkheid. Het ontwerp van een website bepaald voor het grootste deel of een website gebruiksvriendelijk is of niet. Heb je bijvoorbeeld een menu dat onduidelijk is of niet goed laat zien waar de bezoeker zich bevindt in de website dan raakt die de weg kwijt en haakt hij af. Dat is het laatste dat je wilt. Webdesign is iets meer dan een leuk plaatje creëren. Daarover kan veel verteld worden dus dat bewaar ik voor een ander blogbericht.

 

ontwerp website

 

Meer huisstijlen die ik ontworpen heb, kun je zien in onze portfolio.

 

Brigitte
ontwerper

naar overzicht

Wil je je bedrijf laten groeien?

Een nieuwe markt aanboren? Of meer naamsbekendheid? Maak een afspraak voor een gratis telefonisch huisstijlgesprek en drie kwartier lang hebben we het over jouw huisstijluitdaging. Hierna kunnen wij zeggen of we er wat mee kunnen.

Droom je van een eigen bedrijf?

En wil je een huisstijl die echt bij je bedrijf past? Niet dertien-in-een-dozijn, maar uniek en onderscheidend? Maak dan een afspraak voor een gratis telefonisch huisstijlgesprek van 45 minuten en ontdek hoe wij je daarmee kunnen helpen.