sinds 2001

naar overzicht

Webdesign: leiden, manipuleren en verleiden

Regelmatig loop ik er tegenaan dat mensen denken dat een webdesigner alleen maar een mooi plaatje maakt. Niets is minder waar. Een goed ontwerp is heel belangrijk voor een effectieve website en moet aan drie eisen voldoen.

Leiden

Het belangrijkste waarvoor een webdesigner moet zorgen, is dat een website gebruiksvriendelijk is. Bezoekers moeten weten wat ze moeten doen en hoe ze zo snel mogelijk bij de gewenste informatie moeten komen. Raken ze de weg kwijt in je website of moeten ze te vaak klikken om een product te kopen dan haken ze zeer waarschijnlijk af. Met behulp van goede en slimme vormgeving leid je de bezoeker door de website.

Manipuleren

Met een goed ontwerp kun je de bezoeker ook manipuleren. Door plaatsing, kleur of de grootte van elementen wordt de bezoeker beïnvloed. Een foto trekt de aandacht. Zet je daarnaast een belangrijk bericht dan is de kans groot dat dit bericht gelezen wordt. Ook wordt er regelmatig onderzoek gedaan welke kleur button het meeste aanzet tot klikken. Rood is te agressief, maar oranje bijvoorbeeld is een opvallende en vriendelijke kleur die aanzet tot kopen.

Verleiden

Naast het leiden door de website en het aanzetten tot actie moet een site er ook aantrekkelijk uitzien. De uitstraling van de site moet iemand aanspreken. Of dat gebeurt, wordt in een paar seconden in het onderbewuste bepaald. Staat de uitstraling iemand niet aan dan kan het zelfs zo zijn dat iemand direct afhaakt. Belangrijk dus dat daaraan niet voorbij gegaan wordt. Zoek je een accountant die zich niet alleen bezig houdt met cijfertjes, maar ook met jou als ondernemer en persoon meedenkt? Dan is het belangrijk dat je die accountant op de website al kunt zien. Foto's van rekenmachines en cijfers zullen jou dan niet overtuigen dat je bij de juiste persoon bent.

voorbeeld webdesign

Professionele uitstraling

Je kunt de juiste uitstraling bereiken door slim gebruik van kleuren, fotografie, witruimte en typografie. Ook moet de huisstijl van je bedrijf terugkomen op de site zodat er herkenning is als iemand bijvoorbeeld je visitekaartje al eens heeft gezien. Een consequent doorgevoerde huisstijl zorgt namelijk voor een professionele en betrouwbare uitstraling.

Kijk dus bij het beoordelen van het werk van een webdesigner niet alleen of hij/zij een mooi plaatje kan maken, maar kijk of het ontwerp leidt, manipuleert en verleidt.

Hier vind je enkele voorbeelden van websites die we hebben gemaakt.

Brigitte
ontwerper

naar overzicht

Wil je je bedrijf laten groeien?

Een nieuwe markt aanboren? Of meer naamsbekendheid? Maak een afspraak voor een gratis telefonisch huisstijlgesprek en drie kwartier lang hebben we het over jouw huisstijluitdaging. Hierna kunnen wij zeggen of we er wat mee kunnen.

Droom je van een eigen bedrijf?

En wil je een huisstijl die echt bij je bedrijf past? Niet dertien-in-een-dozijn, maar uniek en onderscheidend? Maak dan een afspraak voor een gratis telefonisch huisstijlgesprek van 45 minuten en ontdek hoe wij je daarmee kunnen helpen.