Als het gaat over de liefde wordt wel eens gezegd dat het innerlijk belangrijker is dan het uiterlijk. Als het gaat over je bedrijf dan klopt dat niet. Daar is het innerlijk en uiterlijk allebei belangrijk. Het innerlijk (de strategie) wordt namelijk weerspiegeld in het uiterlijk (identiteit / huisstijl).
De identiteit van een bedrijf is het totale beeld van prestaties, materialen, kleuren, vormen, gedrag, lay-out, visuals, logo, communicatie en typografie. Een consequent doorgevoerde huisstijl geeft een bedrijf een verzorgde en professionele uitstraling. Daardoor kiezen ze voor jouw bedrijf.
Om te komen tot een goed logo en passende huisstijl moet ik boven tafel krijgen wat iemand wil uitstralen met zijn / haar bedrijf. Daarom begint het proces van het ontwikkelen van een logo en huisstijl altijd met een goed gesprek.
In zo'n gesprek komen voor de hand liggende vragen aan bod zoals:
Deze vragen zijn vaak makkelijk te beantwoorden omdat hierover al goed nagedacht is bij het oprichten van een bedrijf of bij het veranderen van koers. Deze zaken zijn ook belangrijk voor een huisstijl. Die moet namelijk aansluiten bij de doelgroep en ervoor zorgen dat jouw bedrijf zich ook in uitstraling onderscheidt van de concurenten.
Daarnaast stel ik de vraag: Wat wil je uitstralen met je bedrijf? Denk daarbij aan termen zoals bijvoorbeeld zakelijk, trendy, behoudend, fris, vrouwelijk, flexibel, professioneel, speels, strak, vertrouwen. Denk breed en maak associaties die bij je bedrijf passen. Ook minder voor de hand liggende associaties (zoals lente, water, Efteling) kunnen mij een goed beeld geven van wat je wilt uitstralen.
Ook stel ik soms de volgende vragen als ik nog geen goed beeld heb van wat iemand wil uitstralen met zijn bedrijf:
Op het einde van het gesprek moet het voor mij duidelijk zijn wat de uitstraling van het bedrijf zal moeten gaan worden. Omdat beelden meer zeggen dan woorden heb ik vijf moodboards gemaakt die verschillende uitstralingen weergeven. Hiermee kan ik laten zien welke uitstraling bij het bedrijf past. Meestal kom je uit op een combinatie van meerdere stijlen.
Welke van onderstaande moodboards past bij de uitstraling van jouw bedrijf?
Betrouwbaar en degelijk
Bewust en natuurlijk
Fris en open
Hip en trendy
Warm en persoonlijk
Brigitte
ontwerper
Een nieuwe markt aanboren? Of meer naamsbekendheid? Maak een afspraak voor een gratis telefonisch huisstijlgesprek en drie kwartier lang hebben we het over jouw huisstijluitdaging. Hierna kunnen wij zeggen of we er wat mee kunnen.
En wil je een huisstijl die echt bij je bedrijf past? Niet dertien-in-een-dozijn, maar uniek en onderscheidend? Maak dan een afspraak voor een gratis telefonisch huisstijlgesprek van 45 minuten en ontdek hoe wij je daarmee kunnen helpen.