Rood is een opvallende kleur. Je komt hem veel tegen. Bij mensen thuis voor een warm gevoel. Bij voetbalclubs en zorgorganisaties. En daarnaast zie je hem regelmatig in huisstijlen van bedrijven. In die van de bloemenzaak op de hoek, op datingsites, in restaurants. Maar wat doet rood in de communicatie van je bedrijf?
Rood wordt vaak geassocieerd met actie, warmte, passie en liefde. Rode rozen geef je aan je geliefde. Heb je het warm dan loop je rood aan. En het symbool voor verliefdheid is een rood hart.
Maar rood wordt ook in verband gebracht met gevaar, woede, agressie en schaamte. Een gevarendriehoek heeft een rode rand. Je bloost als je je schaamt en loopt rood aan als je heel kwaad bent. En snij je je in je vingers dan loopt er rood bloed uit.
De kleur rood roept dus zowel positieve als negatieve emoties op. Bij het kiezen van de kleuren voor je huisstijl en communicatie is het belangrijk dat je je hiervan bewust bent. Je hoeft rood vanwege die negatieve associaties niet te vermijden hoor. Probeer gewoon de positieve emoties op te roepen. Roep warmte op, gezelligheid, geborgenheid, liefde. Bijvoorbeeld door een slimme keuze van foto’s. Een foto van een kampvuur, rode bloemen, de zonsondergang. Allemaal dingen waar je een warm en positief gevoel van krijgt.
Rood is een signaalkleur. Wil je niet dat de uitstraling te schreeuwerig wordt, beperk het gebruik van de kleur rood dan tot wat details. Een rood lijntje in plaats van grote rode vlakken. Of tekstlinks op je website in rood in plaats van die grote titel bovenaan de pagina. Je gebruikt rood dan meer als een accentkleur. Toch zal het nog steeds de aandacht trekken omdat het een opvallende kleur is.
Wees dus niet bang om de kleur rood te gebruiken in je communicatie, maar doe het bewust en zorgvuldig.
Welke associatie heb jij met rood? Laat het mij weten.
Brigitte
ontwerper
Een nieuwe markt aanboren? Of meer naamsbekendheid? Maak een afspraak voor een gratis telefonisch huisstijlgesprek en drie kwartier lang hebben we het over jouw huisstijluitdaging. Hierna kunnen wij zeggen of we er wat mee kunnen.
En wil je een huisstijl die echt bij je bedrijf past? Niet dertien-in-een-dozijn, maar uniek en onderscheidend? Maak dan een afspraak voor een gratis telefonisch huisstijlgesprek van 45 minuten en ontdek hoe wij je daarmee kunnen helpen.