B-more design, identity matters, Tilburg, Noord-Brabant

Waarom logo trends volgen zinloos is

Van nature ben ik geen trendvolger. Niet als het gaat hoe ik me kleed en ook niet in mijn werk als grafisch vormgever. Vaak weet ik niet eens wat de trends zijn. Af en toe bekijk ik eens een site waarop de logo trends voor het jaar staan, maar er naar handelen doe ik nooit. Ik snap ook niet waarom je ieder jaar weer artikelen over dit onderwerp tegenkomt.

Ik ben namelijk van mening dat een logo tijdloos moet zijn. Het is niet iets dat je ieder jaar vervangt, want dan kun je nooit een stabiel merk maken van je bedrijf. Sterke merken hebben vaak al jaren hetzelfde logo. Ze hebben in de loop van de jaren wel kleine restylingen op hun logo’s doorgevoerd, maar veranderen niet zo snel en rigoreus als de trends.

geschiedenis logo Coca Cola

geschiedenis logo BMW

geschiedenis logo Shell

 

B-more design heeft ook al vanaf de start in 2001 hetzelfde logo. De vormgeving rondom het logo is in die jaren wel enigszins veranderd, maar het logo zelf en de huisstijl kleuren niet. Daardoor blijft de herkenbaarheid overeind.

Special effects

Als ik een logo ga ontwerpen, bekijk ik nooit eerst wat de logo trends zijn. Niet de trends, maar de wensen van de klant moeten het uitgangspunt zijn bij het ontwerpen. Om dan wat mooie, visuele effecten toe te passen die je bij de trends ziet, vind ik creatieve armoede. Een goed logo moet namelijk ook in zwart/wit en zonder special effects sterk zijn.

Er is één goede reden om wel naar die trends te kijken. Je weet dan in ieder geval wat je niet moet doen als je een logo wilt ontwerpen dat zich onderscheid en uniek is.